AutoStonny
IARNA   Frana de motor

ABS



      Inainte de a incepe sa discutam despre traficul pe timp de iarna doresc sa va explic cum se poate frana cat mai eficient cand avem zapada sau gheata sub roti.

Ex:     Daca suntem in treapta a-3-a la o viteza de 50-55 km/h:

  -   Ridicam piciorul de pe acceleratie si il pozitionam pe pedala de frana, apasand cu finete pe aceasta fara a calca ambreiajul.

  -   Cand ajungem la o viteza de 35-40 km/h ridicam piciorul de pe frana, calcam ambreiajul,introducem schimbatorul de viteza in treapta a-2-a, ridicam piciorul de pe ambreiaj, dupa care putem sa calcam usor pe pedala de frana.

  -   Cand autovehiculul ajunge la o viteza foarte mica (turatia de ralanti a motorului in treapta a doua), se poate calca ambreiajul si usor pedala de frana pana la oprire.

  -   In mod normal coborarea in frana de motor pana la treapta a-2-a de viteza este suficienta, dar daca aveti polei sub roti este indicat sa folositi si treapta intai.

  -   Foarte important este ca pe zapada sau gheata sa nu calcati concomitent pedala de ambreiaj si frana.

Pare foarte complicata aceasta metoda de reducere a vitezei, dar dupa cateva exercitii totul devine mult mai simplu. Este singura metoda de reducere a vitezei care scade mult riscul intrarii in derapaj al autovehiculului.

Sunt sigur ca unele persoane care citesc aceste randuri v-or spune ca am idei invechite deoarece autotvehiculele moderne sunt dotate cu ABS (sistem antiblocare a rotilor la franare) si ESP (controlul derapajului in tractiune). Este adevarat ca au aparut aceste sisteme de siguranta deosebit de bune, dar sa nu uitam ca orice sistem se poate defecta. De asemenea trebuie sa recunoastem ca am gresit in manevrarea autoturismului daca simtim ca aceste sisteme intra in functiune. Trebuie sa tinem cont ca la viteze neadecvate nici un sistem nu ne poate scapa de accident.


ESP - Electronic Stability Program





Atentie!  -   Pe zapada sau gheata orice reducere a vitezei trebuie inceputa cu mult inainte de locul in care dorim sa oprim (spatiul de franare pe gheata poate sa creasca cu pana la de 10x distanta de franare pe un carosabil uscat). Acest spatiu depinde de mai multi factori printre care cei mai importanti sunt: viteza de deplasare, coeficientul de aderenta al carosabilului, tipul (vara, iarna) si gradul de uzura al anvelopelor ,unghiul de inclinatie al portiunii de drum pe care circulam (panta, aliniament, rampa).
Cea mai dificila oprire in cazul in care circulam pe un drum acoperit cu zapada sau gheata, este oprirea in panta ( coborare ).


ETC - Electronic Traction Control

      Controlul electronic al tractiunii




SIPS

      Side Impact Protection System



      Este o descoperire a specialistilor de la firma Volvo. Prescurtarea vine de la Side Impact Protection System, un termen ce denumeste prima utilizare a airbagurilor laterale, precum si a unui schelet foarte stabil al ramelor podelei. Acest sistem dublu a fost o inovatie care asigura si astazi, o buna protectie a calatorilor impotriva efectelor unei eventuale ciocniri laterale.

Inapoi .
PSS - Sistemul care anticipeaza pericolele
     Cum pot fi prevenite accidentele grave? Cum pot fi soferii ajutati de tehnologie? Cercetatorii de la Bosch lucreaza intens la aceste subiecte.

       Ultimele secunde inaintea unui accident.
  Sunt multe lucruri care, in momentele premergatoare unui accident, pot ajuta la evitarea coliziunii sau macar la unor consecinte grave. Bosch a pus la punct sistemul de securitate PSS (Predictive Safety Systems) care anticipeaza pericolul si reactioneaza imediat, protejand pasagerii si celelalte vehicule de pe sosea.

Inapoi .
PSS - Sistemul care anticipeaza pericolele
     Cum pot fi prevenite accidentele grave? Cum pot fi soferii ajutati de tehnologie? Cercetatorii de la Bosch lucreaza intens la aceste subiecte.

       Ultimele secunde inaintea unui accident.
  Sunt multe lucruri care, in momentele premergatoare unui accident, pot ajuta la evitarea coliziunii sau macar la unor consecinte grave. Bosch a pus la punct sistemul de securitate PSS (Predictive Safety Systems) care anticipeaza pericolul si reactioneaza imediat, protejand pasagerii si celelalte vehicule de pe sosea.

Vezi pagina :





Jocuri parcare Parcarea laterala Labrador Portofoliu Acvarii



Oprirea interzisa   Circulatia pe autostrada   Obligatii la calea ferata   Puncte de amenda   Depasirea se interzice

Infractiuni si pedepse   Prioritatea de dreapta   Obligatii in caz de accident   Circulatia pe benzi   Examen traseu   Cedeaza trecerea

Raspunderea contraventionala   Indicatoare de interzicere   Viteza in localitati


SUS




 

 

Brazilia Moldova Italia America Rusia Franta Belgia Grecia Germania Ukraina Spania Anglia Suedia
Scoala de soferi Bucuresti
Cafenea
Photoshop
Link
Diverse